Restorative Practice





Algemeen
Uw kind is bij onze docenten in zeer goede handen. Wij zijn gespecialiseerd in het werken met leerlingen met leerachterstanden en/of gedragsproblematiek en schakeling naar het VMBO. Ons docententeam is deskundig, ervaren en enthousiast en heeft hart voor de leerlingen. Het team bestaat uit ervaren docenten. Alle docenten kennen straks uw kind en weten wat het kan, hoe het in elkaar zit en wat het nodig heeft.
Restorative Practice
Hoewel we vinden dat de Simon van Hasseltschool een sterk pedagogisch klimaat heeft, denken we dat we dat nog kunnen verbeteren door het inzetten van ‘Restorative Practice’. Deze aanpak om binnen de gehele school relaties te herstellen, maar beter nog relaties te onderhouden en te verbeteren, zien we als een zeer belangrijk speerpunt voor de komende jaren. Inmiddels hebben we als school al diverse online scholingsmomenten met Andy Lloyd (uit Leeds) gehad en zijn we begonnen met het introduceren van deze omgang met elkaar.
In Leeds heeft deze manier van werken al veel opgeleverd. Kinderen en jongeren vallen minder snel uit en krijgen minder te maken met de hulpverlening. Restorative Practice werkt preventief. Het aantal kinderen en jongeren dat in Leeds in de hulpverlening terecht komt is in 7 jaar tijd verlaagd met 219. Het aantal thuiszitters in Leeds is in dezelfde tijd verlaagd met 539 (Bron: Andy Lloyd – hoofd Children’s Workforce Development, Leeds City Council).
De fundamentele hypothese die hier achter zit is dat mensen gelukkiger zijn, beter meewerken, productiever zijn en waarschijnlijk positieve veranderingen in hun gedrag maken wanneer je op voet van gelijkwaardigheid het gesprek aangaat. Dat betekent dat je als ‘autoriteit’ beslissingen MET de jongeren maakt. In tegenstelling tot wanneer we ze dingen opleggen.
We moeten hierbij wel opmerken dat men in Leeds deze aanpak integraal, met de hele gemeenschap, heeft geïmplementeerd. Onze ambitie is dan ook om een voorbeeld te zijn voor de stad Groningen, met als doel dit gedachtengoed te verspreiden over de stad.