logo

Restorative Practice

afbeelding
afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding

Algemeen

Uw kind is bij onze medewerkers in zeer goede handen. Wij zijn gespecialiseerd in het werken met leerlingen met leerachterstanden en/of gedragsproblematiek en schakeling naar het VMBO. Ons team is deskundig, ervaren en enthousiast en heeft hart voor de leerlingen. Het team bestaat uit ervaren medewerkers.  Alle medewerkers kennen straks uw kind en weten wat het kan, hoe het in elkaar zit en wat het nodig heeft.

 

Restorative Practice

Het pedagogische hart van de Simon van Hasseltschool is restorative practice, kortweg RP. Dit houdt in dat we als schoolgemeenschap het belangrijk vinden om onderling op een positieve manier met elkaar om te gaan. We zoeken verbinding met elkaar door interesse in elkaar te tonen en elkaar te respecteren. Een belangrijk aspect is ook dat iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt en een waardevol lid is van onze schoolgemeenschap. De medewerkers van de school hebben zich geschoold in deze aanpak door in Leeds (Engeland) op bezoek te gaan bij scholen die als tientallen jaren met op deze manier werken.

In Leeds heeft deze manier van werken al veel opgeleverd. Kinderen en jongeren vallen minder snel uit en krijgen minder te maken met de hulpverlening. Restorative Practice werkt preventief. Het aantal kinderen en jongeren dat in Leeds in de hulpverlening terecht komt is in 7 jaar tijd verlaagd met 219. Het aantal thuiszitters in Leeds is in dezelfde tijd verlaagd met 539 (Bron: Andy Lloyd – hoofd Children’s Workforce Development, Leeds City Council).

De fundamentele hypothese die hier achter zit is dat mensen gelukkiger zijn, beter meewerken, productiever zijn en waarschijnlijk positieve veranderingen in hun gedrag maken wanneer je op voet van gelijkwaardigheid het gesprek aangaat. Dat betekent dat je als ‘autoriteit’ beslissingen MET de jongeren maakt. In tegenstelling tot wanneer we ze dingen opleggen.

We moeten hierbij wel opmerken dat men in Leeds deze aanpak integraal, met de hele gemeenschap, heeft geïmplementeerd. Onze ambitie is dan ook om een voorbeeld te zijn voor de stad Groningen, met als doel dit gedachtengoed te verspreiden over de stad. We zijn graag bereid  om er over te vertellen.

 

RP in de school

De school heeft een werkgroep RP die allerlei initiatieven neemt op RP te bevorderen op school. Denk hierbij aan het ontwikkelen van lessen, het organiseren van scholingsbijeenkomsten en evaluaties met leerlingen over hoe het op school gaat. Tijdens de lessen valt op dat deze beginnen met een check-in en eindigen met een check-out. Door bij de start van de les alle leerlingen tijdens de check-in iets te laten zeggen, worden ze gezien en letterlijk gehoord. Daarnaast vergroot dat de betrokkenheid bij de les. De check-out geeft een goede gelegenheid om de lesdoelen te bespreken.

In het schooljaar 2024 2025 wordt gewerkt om ook de waarden van RP meer zichbaar te maken in de school door middel van afbeeldingen en teksten.

 

 

icoon
digitaal aanmelden
icoon
Mail ons
icoon
Organisaties
instagram twitter facebook youtube